Photo Rating Website
Strona początkowa Schenker fi Sita Group Sir Handel siute S55
schemat uzwojenia silnika elektrycznego

aaaaDziś do domciuaaaa

Temat: Rozrusznik - o co chodzi, ja już zgłupiałem ?
Elektromagnes nie jest żadną cewką rozruchową, czy uzwojeniem wzbudzenia. Jego zadaniem jest załączenie mechaniczne i elektryczne rozrusznika. Uzwojenie wzbudzenia jest wewnątrz silnika (stojan) i (tu rację ma Lukasz87) połączone jest szeregowo z twornikiem nawiniętym na wirniku.
W Haynesie, na schemacie 9-5 widać, że uzwojenie elektromagnesu jest z odczepem. Widać też uzwojenie wzbudzenia wewnątrz silnika rozrusznika. Nie dam głowy tylko, czy schemat pasuje do sprzęta Sergiusza.
Sergiusz, wymień szczotki, albo wyczyść szczotkotrzymacz, bo może szczotki tylko "zawisły".
Pozdrowionka.
Źródło: konop25.nazwa.pl/virago.com.pl/viewtopic.php?t=6648



Temat: uziemienie a przewód neutralny



Trudno cię zrozumieć o co ci chodzi, ale podejrzewam to że nie znasz podstaw o kolorystyce przewodów w urządzeniach elektrycznych.
Skoro N jest niebieski w tym urządzeniu to to ma N a nie przewodem fazowym L . I podstawowa zasada Sterowanie urządzeń wykonujemy przewodem fazowym L a nie N.
A poza tym do takiej sprężarki jest potrzebny przekaźnik rozruchowy ponieważ silnik sprężarki ma dwa uzwojenia, rozruch;praca.


Mi chodzi tylko o to że jeżeli włożę na odwrót wtyczkę w gniazdku to urządzenie będzie sterowane masą a nie fazą. A apropo przekaźników rozruchowych to przecież w każdej lodówce jest taki "przekaźnik". Poczekam jeszcze na odpowiedzi od kolegów Gr4nt i drakasz ale coś czuję, że bez schematów się nie obejdzie. Tylko dajcie mi na to pare dni (góra 3) żebym mógł w pełni zobrazować mój problem
Źródło: forumsep.com.pl/viewtopic.php?t=1917


Temat: Przerobienie silnika
Witam!
Z braku wolnego czasu, nie znalazłem potwierdzenia moich słów w literaturze, ale schemat wyraźnie wskazuje, że na tabliczkę zaciskową silnika są wyprowadzone uzwojenia trzech faz.
P.S.
Mam pod ręką lekturę:
Jan Zembrzuski - Uszkodzenia i naprawa silników elektrycznych.

3.1. Uzwojenia silników indukcyjnych
Uzwojenie stojana ułożone jest w żłobkach na wewnętrznymobwodzie rdzenia stojana jest zawsze izolowane od rdzenia. Składa się z wyraźnie wyodrębnionych obwodów prądowych, zwanych fazami. Początki i końce faz, wyprowadzone na zewnątrzuzwojenia, są przyłączone do zacisków znajdujących się na tabliczce zaciskowej silnika. Zależnie od liczby faz i rodzaju sieci zasilającej, silniki indukcyjne dzieli się na trójfazowe i jednofazowe. Wprawdzie nowoczesne silniki jednofazowe mają uzwojenia dwufazowe, to jednak nazwa ich jest uzasadniona tym, że są zasilane z sieci jednofazowej.

Autor nie wspomina tu o starych silnikach jednofazowych, zwojonych tak samo, jak silniki trójfazowe. Wystarczy pomierzyć oporność poszczególnych cewek wg oznaczeń na tabliczce zaciskowej.
P.S.
-Powinny mieć taką sama oporność pomiędzy U1-U2, V1-V2 i W1-W2.
Źródło: forumsep.com.pl/viewtopic.php?t=3276


Temat: Semafory
Generalnie tak powinno być, że zamknięcie semafora zatrzymuje pociąg.
Ja na swojej makiecie mam sterowanie elektromechaniczne, z wykorzystaniem typowych, fabrycznych semaforów i klawiatur. Schemat elektryczny wygląda tak:

Zasilacz (Fz1) ma wyjścia prądu stałego do zasilania lokomotyw (podłączane do szyn) oraz prądu zmiennego - dla układu sterowania.
W obudowie semafora znajduje się przekaźnik, który po naciśnięciu klawisza STOP na klawiaturze jednocześnie opuszcza ramię semafora i rozwiera czerwone styki. START podnosi ramię semafora i zwiera styki. Zwarcie styków doprowadza zasilanie do izolowanego odcinka toru (szyny pomiędzy przerwami) - zamknięcie obwodu następuje przez uzwojenia silnika lokomotywy.
Analogicznie steruje się zwrotnicami i semaforami świetlnymi - z wykorzystaniem osobnego przekaźnika.

Ponadto układ sterowania na makiecie można rozwiązać elektronicznie (cyfrowo), ale o tym już Ci inni opowiedzą, bo ja się nie znam.
Źródło: forumtt.pl/viewtopic.php?t=3407


Temat: Przewijanie silników. Prośba o pomoc.

 
Użytkownik "Dr.Endriu" <nmp1@interia.pl> napisał w wiadomości
news:drr0li$9sb$1@news.interia.pl...
>
> Chciałbym uzyskać pomoc grupowiczów w zakresie przewijania
> silników.
>
> Jak się za to zabrać? Na co zwrócić uwagę ? W jakie przyrządy się
> zaopatrzyć.?
> Jakieś schematy połączeń...?

Podstawa to literatura,

Uszkodzenia i naprawa silników elektrycznych
autor: Jan Zembrzuski
wydawca: Wydawnictwo Naukowo Techniczne

Dodatkowo, mapy uzwojeń silników (też w formie książkowej)
i wizyta w zakładzie gdzie pokażą jak się to robi.

Pozdrawiam Łukasz


Źródło: forum.ocm.pl/showthread.php?t=15511


Temat: Silnik trójfazowy przerobiony na 230V - mała niejasność
Z tym że na uzwojenie rozruchowe faz z kondensatora, jeśli masz schemat wszystko tam powinno być narysowane, jeśli nie ma to kłania się książka maszyny elektryczne-silnik jednofazowy z fazą rozruchową kondensatorową . Powodzenia.
Źródło: forumsep.com.pl/viewtopic.php?t=7353


Temat: uziemienie a przewód neutralny

Nie rozumiecie o co mi chodzi. Ale ok, wytłumaczę po kolei: kompresor jest zrobiony ze sprężarki co w rozumieniu wielu polaków nazywa się agregatem (nie tym prądotwórczym). Załóżmy, że mamy trzy kolory przewodów zasilających silnik sprężarki: niebieski (przeznaczony do przewodu neutralnego), czarny (faza do uzwojenia roboczego lub jak kto woli głównego) i czerwony (faza do uzwojenia rozruchowego). Podkreślam jeszcze raz: uzwojenia robocze i rozruchowe (w tym wypadku przewody czarny i czerwony) są podłączone do sprężarki poprzez dwa wyłączniki. Jeżeli niebieski kabelek podłączę do przewodu neutralnego, a któryś z dwóch pozostałych do przewodu fazowego wszystko jest ok (na obudowie nie ma fazy). Natomiast jeżeli podłączę sprężarkę odwrotnie, tj. przewód fazowy do niebieskiego kabelka, a przewód neutralny do któregoś z dwóch pozostałych to wtedy mam fazę na obudowie sprężarki.
Ja wyciągam z tego następujące wnioski: skoro po podłączeniu fazy pod niebieski kabelek pojawia się ona także na obudowie sprężarki to obudowa sprężarki a niebieski kabelek to to samo.
A co za tym idzie: jeżeli w gniazdku bolec będę miał połączony z przewodem neutralnym to przewód ochronny który będzie połączony z obudową sprężarki będzie pod tak zwanym "zerem" czyli obudowa sprężarki będzie "wyzerowana".
A co idzie za tym: gdy podłącze fazę pod niebieski kabelek to zrobię zwarcie bo na obudowie będzie "zero".

Niewiem czy dobrze rozumuję i czy zrozumiecie to co napisałem. Jeżeli chcecie to mogę wam narysować w paincie schematy tych podłączeń.


Trudno cię zrozumieć o co ci chodzi, ale podejrzewam to że nie znasz podstaw o kolorystyce przewodów w urządzeniach elektrycznych.
Skoro N jest niebieski w tym urządzeniu to to ma N a nie przewodem fazowym L . I podstawowa zasada Sterowanie urządzeń wykonujemy przewodem fazowym L a nie N.
A poza tym do takiej sprężarki jest potrzebny przekaźnik rozruchowy ponieważ silnik sprężarki ma dwa uzwojenia, rozruch;praca.
Źródło: forumsep.com.pl/viewtopic.php?t=1917


Temat: Jak zmiejszyć W
Układ sterowania transformatorem wysokiego napięcia mi bardzo przypomina układ zapłonowy z samochodów z silnikiem benzynowym, tylko w silniku są na stronie wtórnej świece zapłonową, a ty masz swoją lampę. Z regulacją mocy dostarczanej do układu poprzez toroid (12V) dałbym sobie spokój tym bardziej, że napięcie z tego trafoka służy ci do zasilania reszty obwodów układu (kostka NE555 itd.). Natomiast regulację mocy dostarczanej do lampy ja bym zrealizował poprzez sterowanie klucza na tranzystorze IRF np. poprzez regulację wypełnienia sygnału sterującego tranzystor, lub inną modulację sygnału sterującego.

Co do doboru wytrzymałościowego tego elementu to w załączniku masz notę aplikacyjną twojego tranzystora. Układ taki jak tutaj podałeś jest układem impulsowym gdzie na moc strat wytracaną przez tranzystor oprócz tak zwanych strat przewodzenia, i zaporowych składają się straty mocy przełączeniowe związanie z dynamicznymi właściwościami tranzystora (czasem załączania (ton), czasem wyłączenia (toff)). Wzór na moc traconą w takim elemencie w skrócie wygląda tak:

Ptot [W]= Pt[W]+Pd[W]+Pts[W]
Gdzie:

Pt – moc tracona w tranzystorze w chwili jego przewodzenia,
Pd – moc tracona w chwili jego nie przewodzenia (blokowania) dla nas pomijalna,
Pts – moc przełączania rośnie wraz ze wzrostem częstotliwości kluczownia elementu,

Tą pierwszą oszacujesz z przewidywanej wartości prądu drenu (ID), jaki popłynie w obwodzie źródła zasilania (napięcie na mostku Graetza), uzwojenie pierwotne trafa WN, i poprzez tranzystor kluczujący oraz panującego na nim napięcia nasycenia (VDS), którego wartość możesz określić z katalogu na podstawie wykresów FIG 1 i FIG 2 posługując się wyznaczonym prądem.
Do wyznaczenia tego prądu posługujemy się schematem zastępczym, w którym tranzystor jest zastępowany idealnym wyłącznikiem (kluczem) i odrobiną matematyki wyższej. Na uzwojeniu pierwotnym trafa WN prąd wzrasta liniowo w okresie czasu, w którym jest załączony tranzystor. Podejrzewam, że w tym układzie prąd ten nie przekroczy 10A ale jeżeli masz zmontowany układ i podobno już trochę działający to możesz pomierzyć średni prąd (multimetrem), jaki płynie przez uzwojenie pierwotne WN (i tranzystor), na podstawie tego pomiaru z wykresu należy odczytać wartość napięcia nasycenia VDS i obliczyć moc traconą podczas przewodzenia jako:

Pt[W]=VDS[V]*ID[A] .

Może zaistnieć sytuacja, gdy powyższa moc jest wiele, wiele mniejsza od mocy przełączania i tak jak moc blokowania pomijamy ją.

Moc przełączania pozyskujemy na podstawie takiego katalogowego parametru jak całkowita energia przełączania, w posłanym katalogu widnieje pod znakiem EAS w tabeli na pierwszej stronie, jest to 13 mili Juli. Moc traconą podczas przełączenia obliczamy na podstawie wzoru:

Pts [W]=EAS[mJ]*fkl[kHz]

Gdzie: fkl – częstotliwość sygnału sterującego kluczem (tranzystorem).

Suma tych dwóch mocy daje Ci moc traconą na elemencie, która nie może przekroczyć podanej w katalogu mocy PD dla temperatury obudowy (Tc) 25 stopni, a która maleje wraz z wzrostem temperatury obudowy. Energia przełączania także zmienia się wraz z zmianami temperatury pokazuje to wykres FIG 12c.
Na podstawie tak wyliczonej mocy strat możesz dobrać radiator dla elementu stosując prosty schemat zastępczy (analogie do jednooczkowego obwodu elektrycznego), wskazówki na ten temat na pewno znajdziesz przeszukując ELPORTAL.

To tyle jeżeli, chodzi o dobór elementu półprzewodnikowego, istotną rzeczą jest także dobranie napięciowe i prądowe tranzystora, włącznie przeciwrównoległej diody pomiędzy źródło i dren tranzystora co gasi powstające podczas przełączeń przepięcia z indukcyjności trafa WN i croni tranzystor przed przebiciem.

Osobiście wydaje mi się że ten tranzystor powinien wytrzymać maksymalną moc przy której chcesz pracować, a jeżeli obliczona moc strat jest wyższa niż w katalogu dla danego elementu to nie ma bata musisz szukać inny tranzystor lub np. zastosować toroid o niższym napięciu i przeprojektować nieco inny układ sterowania kluczem (uwzględnić obniżone napięcie zasilania).

Obniżyć napięcie zasilania mostka Graetza możesz poprzez zastosowanie fazowego regulatora z triakiem włączonym w szereg, ale po co?

Lub jak napisał kolega wyżej:


Źródło: edw.com.pl/forum/viewtopic.php?t=3666


Temat: zamek w klapie
Przyniosłem rzeźbę i wiem dokładnie, jak wygląda część wykonawcza. Część wyzwalająca, to na razie tylko teoria, bo nie mam w pobliżu wkładki klapy. Ale jak będę przy zapasowym liftbacku, to zajrzę.
Schemat elektryczny wygląda następująco:

Samochód otwarty, zapłon wyłączony.
Gdzieś przy wkładce musi byś mikrowłącznik 9, który białym przewodem dostaje masę. Po wciśnięciu bębenka wkładki, masa przewodem żółto-brązowym podawana jest na przekaźnik 8 (przekaźnik D w skrzynce MK1), który dostaje "+" od przekażnika 7 (myślę, że to XI w skrzynce), który przy zgaszonym silniku (wyłączonym zapłonie) jest zwolniony i ma zwarte styki.
Styki przekażnika 8 przewodem czerwono-zielonym podają plusa na elektromagnes zamka 10, który podkręcony do masy brązowym przyciąga i cięgnem otwiera zamek.
W pierwszej kolejności trzeba sprawdzić bezpiecznik 9 w skrzynce (MK1).
Poszukiwania usterki proponowałbym zacząć od sprawdzenia elektromagnesu. Jego oporność wynosi nieco ponad 1 ohm. Tak, prawie nic.
Jeśli ta rezystancja jest większa lub niemierzalna, można mieć nadzieję, że samo uzwojenie ocalało i spalony jest termobimetaliczny odłącznik.

Należy wyjąć cewkę 2. Zdejmujemy cięgno 1, odkręcająmy dwie śrubki M4 i rozbieramy obudowę ściągając delikatnie jej przednią część zaprasowaną czterema skrzydełkami 3 (podczas składania skrzydełka należy zaklepać punktakiem). Zsuwamy uzwojenie i usuwamy z niego taśmę izolacyjną. Powinniśmy zobaczyć wspomniany termik. Po dobraniu się do niego, omomierzem łapiemy rezystancję uzwojenia z pominięciem zabezpieczenia. Jeśli nadal nie ma ok 1 ohma, wiadomo, albo cewka na szrot, albo do przewinięcia, jeśli nam b. zależy.
W moich obydwu liftbackach leciał tylko termik. W tym przypadku wyrzucamy go i lutujemy połączenia. Zawijamy cewkę taśmą i składamy całość. Możemy zainstalować zamek, ale w przypadku zablokowania przycisku wkładki, mamy pewność, że z uzwojenia poleci dym.
Radzę zastosować jakiekolwiek zabezpieczenie - ja zawsze wkładałem bezpiecznik topikowy 10A zwłoczny (z literką T w oznaczeniu) i w razie czego po prostu zdejmowałem pokrycie klapy i wymieniałem go. Wirtuozerią byłoby zastosowanie w obwodzie wyłącznika termicznego 10A. Przed założeniem całości koniecznie trzeba sprawdzić stan bębenka wkładki, ew. wymyć i mikrowłącznika przy wkładce - omomierz między przewody: biały i żółto-brązowy. Układ musi pracować płynnie, bez zacięć.

Jeśli cewka jest sprawna a zamek nie działa w pierwszej kolejności radzę omomierzem sprawdzić układ przycisk - mikrowłącznik, następnie czy dostaje masę po białym przewodzie - powinno być wszystko ok, jeżeli centralny zamek pracuje poprawnie.

Jeśli zamek nadal nie działa, można podejrzewać przekażnik 8 (w skrzynce oznaczony D). Przez jego styki płynie niewąski prąd - powyżej 12A, i może je z czasem wypalić. Można pożyczyć na chwilę sąsiedni.
Zamek powinien zadziałać, chyba, że usterka siedzi gdzieś głębiej, bądź uszkodzone są wiązki przewodów; ja głębiej nigdy nie musiałem szukać, ale jakby co możemy kontynuować temat i przyczynę znajdziemy.
Źródło: ford-scorpio.pl/forum/viewtopic.php?t=4201



Dziś do domciu

Designed By Royalty-Free.Org